Samen Doen!
“We brengen naasten en zorgprofessionals samen om de toekomst van onze bewoners te versterken.”
Welzijn centraal
Samen verantwoordelijk
Denken in mogelijkheden
Iedereen doet mee
Onze missie
HOZO zorgt voor Hillegom! Als zelfstandige organisatie ondersteunt HOZO Hillegommers bij een gezond en goed leven, zowel in hun eigen huis als in één van de locaties van HOZO.
Bij HOZO staan aandacht en nabijheid voor bewoners centraal. Het is belangrijk dat bewoners zoveel mogelijk zichzelf kunnen blijven, ook wanneer zij zorg en/of ondersteuning nodig hebben voor hun welbevinden.
HOZO werkt nauw samen met de naasten rond de bewoner, zoals familie, vrienden en vrijwilligers, om een omgeving te creëren waarin zij actief betrokken zijn bij het welzijn van bewoners.
De ondersteuning van de bewoners doen de naasten samen met medewerkers en vrijwilligers. Zo zorgen we met elkaar dat de ondersteuning op een professionele manier plaatsvindt en voor iedereen plezierig is.
Onze visie
HOZO wil ondersteuning bij welbevinden bieden aan bewoners van Hillegom en directe omgeving. We denken in mogelijkheden en richten ons op wat wél kan, zowel voor onze bewoners als voor onze medewerkers, om het beste uit elke situatie te halen.
Het welbevinden van de bewoner staat altijd centraal en we zijn overtuigd van het feit dat dit vergroot wordt door nabijheid van een ieder die de bewoner liefheeft. Daarom kiezen we voor een nauwe samenwerking tussen bewoners, medewerkers, naasten en vrijwilligers.
We creëren hierdoor een omgeving waarin de bewoner zich gesteund en gewaardeerd voelt. Door het bevorderen van open communicatie en het waarderen van de bijdragen van de naasten, bieden we ondersteuning en middelen aan deze naasten en aan vrijwilligers.
Kernwaarden HOZO
Aandacht en nabijheid
We bieden ondersteuning met aandacht en nabijheid, zowel door onze medewerkers als door de naasten rondom de bewoner. Iedereen voelt zich betrokken en gewaardeerd.
Jezelf blijven
We vinden het belangrijk dat bewoners zichzelf kunnen blijven en waar mogelijk zelf de regie voeren, met ondersteuning die aansluit op hun persoonlijke behoeften en wensen. Ook moedigen wij de naasten rondom de bewoner en de vrijwilligers aan om in de ondersteuning aan bewoners hun eigen waardevolle bijdrage te leveren.
Vakmanschap
We waarborgen deskundigheid en professionaliteit in onze ondersteuning.
Bij HOZO is het leuk!
We creëren een omgeving waarin vrolijkheid, vrijheid en veiligheid centraal staat.
Veelgestelde vragen
Hier beantwoorden we enkele veelgestelde vragen over onze visie en aanpak in de informele zorg.
Samen Doen - Samenwerking
Wat is het beleid van HOZO?
Het beleid van HOZO is gebaseerd op onze missie en visie. Klik hier om meer te lezen over onze missie en visie.
Ons doel:
Vanaf 1 februari 2025 bespreken we bij elke nieuwe bewoner, of die nu in een van onze woonzorgcentra woont of zorg in de wijk ontvangt, hoe het netwerk van familie, vrienden of anderen kan helpen bij de zorg en het welzijn. We maken hierover duidelijke afspraken.
Deze afspraken worden vastgelegd in het zorgplan. Daarnaast zorgen we ervoor dat alle dagelijkse processen helder zijn omschreven en met iedereen worden gedeeld.
Hoe werkt de samenwerking tussen naasten en zorgmedewerkers?
De samenwerking tussen naasten en zorgmedewerkers is essentieel. Naasten brengen kennis over de bewoner in, terwijl zorgmedewerkers hun expertise inzetten. Dit zorg voor een balans tussen zorg en welzijn. Als naasten bent u een belangrijk persoon in het leven van uw geliefde of naasten. Omdat u onvoorwaardelijk voor uw dierbare klaarstaat, kan hij of zij altijd op u en uw aandacht en verzorging rekenen.
HOZO heeft het over naasten, mantelzorgers en vrijwilligers. Wat is het verschil?
Naasten: Naasten verlenen de zorg en ondersteuning die wordt gegeven door mensen die dat niet als hun beroep doen. Er hoeft geen relatie met de client te zijn, maar kan wel.
Mantelzorger: Mantelzorg is onbetaalde en soms langdurige zorg voor zieke familieleden of vrienden. Er is sprake van een emotionele relatie.
Vrijwilliger: Vrijwilligers zijn mensen die af en toe meerdere bewoners helpen. Dat is iemand die vrijwilligerswerk op de locatie komt doen. Deze persoon heeft ook een Verklaring Omtrent het Gedrag aangeleverd en een vrijwilligersovereenkomst getekend. Hierin staat wat HOZO van een vrijwilliger verwacht. Maar ook wat een vrijwilliger van HOZO kan verwachten.
Welke bijdrage kun jij als naaste leveren?
Naasten worden betrokken bij de zorg en kunnen helpen bij praktische taken, emotionele steun en meedenken over zorgplannen. Samenwerking leidt tot betere, persoonlijkere zorg. Meer weten over jouw rol als naasten?
Wat moet ik doen als ik tegen mijn grenzen aanloop?
Of je nu mantelzorger, naasten of vrijwilliger bent, bespreek je zorgen met een zorgmedewerker. Samen kijken we naar oplossingen, extra ondersteuning of aanpassingen in taken.
Hoe wordt de privacy van bewoners beschermd in samenwerking met naasten, mantelzorgers en vrijwilligers?
De privacy van bewoners wordt beschermd volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Informatie wordt alleen gedeeld met mantelzorgers als de cliënt daar expliciet toestemming voor heeft gegeven.
Vragen over het helpen van anderen
Mag een familielid ondersteunen bij de persoonlijke verzorging?
Ja, binnekort komt er een inspiratielijst beschikbaar, ontdek wat je als mantelzorger of naaste kunt betekenen voor je eigen naaste of voor een andere bewoner.
Mag een naaste of mantelzorger, behalve de eigen naaste, ook een andere bewoner meenemen op een wandeling?
Dat mag, mits de bewoner daar zelf mee instemt. Als de bewoner wilsonbekwaam is, moet er vooraf overleg plaatsvinden met de Eerste Verantwoordelijke Verzorgende. Deze moet expliciet akkoord gaan dat een de persoon de bewoner mee naar buiten neemt. Dit wordt meestal kort na de verhuizing besproken met een zorgmedewerker en vastgelegd in het zorgdossier.
In sommige situaties, zoals bij ernstige verwardheid of instabiliteit van de bewoner, is dit echter niet mogelijk.
Mag een naaste die thuis verpleegkundige handelingen deed daarmee doorgaan bij één van onze woonzorgcentra?
Ja. Het is een mythe dat dit na de verhuizing moet veranderen. Medewerkers en familie spreken het goed met elkaar door en cliënt en naaste geven hun instemming. De afspraken worden vervolgens opgenomen in het zorgplan. Cliënten en professionals evalueren regelmatig hoe het gaat. Als beroepskrachten signaleren dat het niet goed gaat, gaan zij het gesprek aan met bewoner en mantelzorger. Dat is hun verantwoordelijkheid vanuit hun zorgplicht. Beroepskrachten geven tips voor verbetering en leggen afspraken hierover vast in het zorgdossier.
Vragen over zorghandelingen
Mag een naaste insuline spuiten bij zijn/ haar familielid?
Het toedienen van insuline is een voorbehouden handeling die normaal gesproken door bevoegde zorgverleners wordt uitgevoerd. Een naaste mag deze handeling uitvoeren als hij/zij hiervoor de juiste instructies heeft gekregen en bekwaam is bevonden door een zorgprofessional.
Mag een zorgmedewerker een naaste risicovolle voorbehouden handelingen aanleren?
Ja, zorgmedewerkers kunnen mantelzorgers trainen in het uitvoeren van risicovolle of voorbehouden handelingen, mits dit zorgvuldig gebeurt en de mantelzorger bekwaam wordt bevonden.
Als een zorgmedewerker signaleert dat een naaste de handeling niet goed uitvoert, moet hij/zij daar wat mee doen?
Ja, een zorgmedewerker moet actie ondernemen als hij of zij signaleert dat een mantelzorger een handeling niet goed uitvoert. Dit is belangrijk om de veiligheid en het welzijn van de cliënt te waarborgen. Een zorgmedewerker kan dan helpen om:
- Het gesprek aan te gaan
- Ondersteuning te bieden
- Documenteren en rapporteren
- Eventueel grenzen stellen
Wat mag een vrijwilliger doen als hij/zij eerder een opleiding als zorgmedewerker heeft gevolgd of een scholing bij een andere zorgorganisatie heeft gehad?
Deze vrijwilligers mogen bewoners helpen bij de volgende taken:
- Ondersteunen bij wassen/mondzorg
- Ondersteunen bij aankleden
- Transfer van bed naar stoel, rolstoel en rollator;
- Steunkousen en hulpmiddelen;
- Toiletgang.
Mag een vrijwilliger een bewoner ondersteunen bij het aankleden?
Dat mag zeker, hulp is altijd welkom. Het is wel belangrijk om te controleren of de bewoner hier zelf mee instemt. Als een bewoner de hulp niet prettig vindt, bijvoorbeeld vanwege privacyredenen, kan de bewoner deze hulp altijd weigeren. Daarnaast kijkt een zorgmedewerker de eerste keer mee in de praktijk. Wanneer alles goed verloopt, wordt dit vastgelegd in het dossier van de bewoner.
Wie is er aansprakelijk bij eventuele schade?
Aansprakelijkheid mantelzorger/ naasten: Als een mantelzorger/naasten schade toebrengt aan de bewoner (diens naaste), dan is de mantelzorger daarvoor aansprakelijk. Daarbij geldt de bijzondere zorgplicht (anders is HOZO aansprakelijk). Indien een medewerker signaleert dat het mis kan gaan, dient hij of zij te handelen.
Aansprakelijkheid vrijwilliger: HOZO is ervoor verantwoordelijk dat de taken veilig en verantwoord worden uitgevoerd en is aansprakelijk voor de activiteiten en handelingen die door de vrijwilliger worden uitgevoerd. Een vrijwilliger moet altijd direct kunnen terugvallen op een medewerker van HOZO
Hoe ondersteunt HOZO
Zijn er trainingen of cursussen beschikbaar voor naasten/ vrijwilligers?
Onze medewerkers staan klaar om je te begeleiden! Je krijgt de kans om mee te kijken, vragen te stellen en onder begeleiding een paar keer mee te lopen. Zo voel je je snel zeker in je rol en kun je op een fijne manier bijdragen aan de zorg voor onze bewoners.
Hoe kan ik als familielid worden ondersteunt door HOZO in de ondersteuning van zorg?
HOZO biedt ondersteuning aan mantelzorgers/naasten door hen te betrekken bij de zorg, vanaf de intake tot de uitvoering van de zorgverlening. Daarnaast kan HOZO voorzien van informatie, advies en emotionele steun.
Wat als een cliënt geen netwerk heeft?
Er is veel mogelijk, er kan namelijk een huisbezoek gedaan worden door medewerkers van het Stekkie of buurtbewoners om te ondersteunen in het netwerk. Iedereen is welkom op onze laagdrempelige ontmoetingsplek het.stekkie@hozo.nl. Georganiseerd door de buurt.
Neem contact op voor meer informatie
Neem vandaag nog contact met ons op voor meer informatie over onze diensten en hoe we samen kunnen werken aan het welzijn van onze bewoners.
Uw betrokkenheid maakt het verschil!