Samen Doen

Ik voel me op mijn best wanneer de
mensen die ik liefheb dichtbij zijn!

Samen Doen

Ik voel me op mijn best wanneer de mensen die ik liefheb dichtbij zijn!

Welbevinden centraal

 

Bewoners aan roer: Je bepaalt zelf, waar mogelijk, hoe je wilt leven. 

Familie en vrienden zijn welkom: Zij kunnen volop helpen en zorgen voor hun dierbaren.

Extra ondersteuning: Onze medewerkers springen bij en regelen wat nodig is.

Vrijwilligers: Zij helpen mee aan het welbevinden van bewoners.

Samen Doen

• We werken gelijkwaardig samen, wat zorgt voor meer welbevinden van de bewoners en meer plezier voor iedereen.

• Samen in gesprek over wensen, verwachtingen en grenzen.

• We zorgen goed voor elkaar en ieders rol is duidelijk.

Denken in mogelijkheden

• We denken in wat wél kan, om het beste resultaat voor de bewoners te bereiken.

• We regelen wat nodig is, zoals toegang tot systemen, duidelijke afspraken en scholing voor iedereen die dat nodig heeft.

Iedereen doet mee

 

• We werken samen met andere organisaties en zorgen dat iedereen elkaar goed kent en samenwerkt.

• We werken aan een zorgzame wijk en betrekken bewoners, familie, vrienden en andere buurtbewoners. Onze locaties zijn een belangrijk deel van de buurt.

“De zoon van mevrouw B. brengt haar moeder drie keer per week naar de dagbesteding in Parkwijk en haalt haar ook weer op. Onderweg hebben ze vaak gezellige gesprekken samen.”

Mw. B. uit de wijk

De oud buurvrouw van mevrouw begon als hulp. Nu ondersteunt ze bij activiteiten en is ze een vaste vrijwilliger tijdens de vrijdagmiddagborrel op afdeling 2

Mw. S. uit Bloemswaard

“De familie van meneer is erg betrokken bij zowel hem als de medebewoners. Zijn zoon wandelt twee keer per week met hem. en zijn schoondochter is actief als vrijwilliger bij HOZO. Afgelopen zomer liepen de naasten van meneer regelmatig een rondje met andere bewoners.”

Dhr. K. uit Parkwijk

“De dochter van mevrouw biedt haar moeder persoonlijke aandacht door haar regelmatig te helpen met lichamelijke verzorging. Ze doet dit om er voor haar moeder te zijn, omdat ze weet hoe belangrijk haar aanwezigheid voor haar is. Daarnaast regelt ze de administratie en doet haar man elke zaterdagochtend de boodschappen met haar vader. Tevens ondersteunt ze bij afspraken en activiteiten buiten, maar ook binnen Maronia, waardoor haar betrokkenheid ook bijdraagt aan het welzijn van andere bewoners.”

Dhr. en Mw. W. uit Maronia

Veelgestelde vragen

Beleid Samen Doen

Wat is het beleid van HOZO?

Het beleid van HOZO is gebaseerd op onze missie en visie. Klik hier om meer te lezen over onze missie en visie. 

Ons doel: 

Vanaf 1 februari 2025 bespreken we bij elke nieuwe bewoner, of die nu in een van onze woonzorgcentra woont of zorg in de wijk ontvangt, hoe het netwerk van familie, vrienden of anderen kan helpen bij de zorg en het welzijn. We maken hierover duidelijke afspraken. 

Deze afspraken worden vastgelegd in het zorgplan. Daarnaast zorgen we ervoor dat alle dagelijkse processen helder zijn omschreven en met iedereen worden gedeeld. 

Hoe werkt de samenwerking tussen naasten en zorgmedewerkers?

De samenwerking tussen naasten en zorgmedewerkers is essentieel. Naasten brengen kennis over de bewoner in, terwijl zorgmedewerkers hun expertise inzetten. Dit zorg voor een balans tussen zorg en welzijn. Als naasten bent u een belangrijk persoon in het leven van uw geliefde of naasten. Omdat u onvoorwaardelijk voor uw dierbare klaarstaat, kan hij of zij altijd op u en uw aandacht en verzorging rekenen.  

HOZO heeft het over naasten, mantelzorgers en vrijwilligers. Wat is het verschil?

Naasten: Naasten verlenen de zorg en ondersteuning die wordt gegeven door mensen die dat niet als hun beroep doen. Er hoeft geen relatie met de client te zijn, maar kan wel. 

Mantelzorger: Mantelzorg is onbetaalde en soms langdurige zorg voor zieke familieleden of vrienden. Er is sprake van een emotionele relatie.  

Vrijwilliger: Vrijwilligers zijn mensen die af en toe meerdere bewoners helpen. Dat is iemand die vrijwilligerswerk op de locatie komt doen. Deze persoon heeft ook een Verklaring Omtrent het Gedrag aangeleverd en een vrijwilligersovereenkomst getekend. Hierin staat wat HOZO van een vrijwilliger verwacht. Maar ook wat een vrijwilliger van HOZO kan verwachten.   

Welke bijdrage kun jij als naaste leveren?

Naasten worden betrokken bij de zorg en kunnen helpen bij praktische taken, emotionele steun en meedenken over zorgplannen. Samenwerking leidt tot betere, persoonlijkere zorg. Meer weten over jouw rol als naasten?

Wat moet ik doen als ik tegen mijn grenzen aanloop?

Of je nu mantelzorger, naasten of vrijwilliger bent, bespreek je zorgen met een zorgmedewerker. Samen kijken we naar oplossingen, extra ondersteuning of aanpassingen in taken. 

Hoe wordt de privacy van bewoners beschermd in samenwerking met naasten, mantelzorgers en vrijwilligers?

De privacy van bewoners wordt beschermd volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Informatie wordt alleen gedeeld met mantelzorgers als de cliënt daar expliciet toestemming voor heeft gegeven. 

Vragen over het helpen van anderen

Mag een familielid ondersteunen bij de persoonlijke verzorging?

Ja, binnenkort komt er een inspiratielijst beschikbaar, ontdek wat je als mantelzorger of naaste kunt betekenen voor je eigen naaste of voor een andere bewoner.  

Mag een naaste of mantelzorger, behalve de eigen naaste, ook een andere bewoner meenemen op een wandeling?

Dat mag, mits de bewoner daar zelf mee instemt. Als de bewoner wilsonbekwaam is, moet er vooraf overleg plaatsvinden met de Eerste Verantwoordelijke Verzorgende. Deze moet expliciet akkoord gaan dat een de persoon de bewoner mee naar buiten neemt. Dit wordt meestal kort na de verhuizing besproken met een zorgmedewerker en vastgelegd in het zorgdossier. 

In sommige situaties, zoals bij ernstige verwardheid of instabiliteit van de bewoner, is dit echter niet mogelijk. 

Mag een naaste die thuis verpleegkundige handelingen deed daarmee doorgaan bij één van onze woonzorgcentra?

Ja. Het is een mythe dat dit na de verhuizing moet veranderen. Medewerkers en familie spreken het goed met elkaar door en cliënt en naaste geven hun instemming. De afspraken worden vervolgens opgenomen in het zorgplan. Cliënten en professionals evalueren regelmatig hoe het gaat. Als beroepskrachten signaleren dat het niet goed gaat, gaan zij het gesprek aan met bewoner en mantelzorger. Dat is hun verantwoordelijkheid vanuit hun zorgplicht. Beroepskrachten geven tips voor verbetering en leggen afspraken hierover vast in het zorgdossier.

Vragen over zorghandelingen

Mag een naaste insuline spuiten bij zijn/ haar familielid?

Het toedienen van insuline is een voorbehouden handeling die normaal gesproken door bevoegde zorgverleners wordt uitgevoerd. Een naaste mag deze handeling uitvoeren als hij/zij hiervoor de juiste instructies heeft gekregen en bekwaam is bevonden door een zorgprofessional.  

Mag een zorgmedewerker een naaste risicovolle voorbehouden handelingen aanleren?

Ja, zorgmedewerkers kunnen mantelzorgers trainen in het uitvoeren van risicovolle of voorbehouden handelingen, mits dit zorgvuldig gebeurt en de mantelzorger bekwaam wordt bevonden. 

Als een zorgmedewerker signaleert dat een naaste de handeling niet goed uitvoert, moet hij/zij daar wat mee doen?

Ja, een zorgmedewerker moet actie ondernemen als hij of zij signaleert dat een mantelzorger een handeling niet goed uitvoert. Dit is belangrijk om de veiligheid en het welzijn van de cliënt te waarborgen. Een zorgmedewerker kan dan helpen om:  

  • Het gesprek aan te gaan 
  • Ondersteuning te bieden 
  • Documenteren en rapporteren  
  • Eventueel grenzen stellen 
Wat mag een vrijwilliger doen als hij/zij eerder een opleiding als zorgmedewerker heeft gevolgd of een scholing bij een andere zorgorganisatie heeft gehad?

Deze vrijwilligers mogen bewoners helpen bij de volgende taken: 

  • Ondersteunen bij wassen/mondzorg 
  • Ondersteunen bij aankleden 
  • Transfer van bed naar stoel, rolstoel en rollator;  
  • Steunkousen en hulpmiddelen;  
  • Toiletgang.  
Mag een vrijwilliger een bewoner ondersteunen bij het aankleden?

Dat mag zeker, hulp is altijd welkom. Het is wel belangrijk om te controleren of de bewoner hier zelf mee instemt. Als een bewoner de hulp niet prettig vindt, bijvoorbeeld vanwege privacyredenen, kan de bewoner deze hulp altijd weigeren. Daarnaast kijkt een zorgmedewerker de eerste keer mee in de praktijk. Wanneer alles goed verloopt, wordt dit vastgelegd in het dossier van de bewoner. 

Wie is er aansprakelijk bij eventuele schade?

Aansprakelijkheid mantelzorger/ naasten: Als een mantelzorger/naasten schade toebrengt aan de bewoner (diens naaste), dan is de mantelzorger daarvoor aansprakelijk. Daarbij geldt de bijzondere zorgplicht (anders is HOZO aansprakelijk). Indien een medewerker signaleert dat het mis kan gaan, dient hij of zij te handelen.  

Aansprakelijkheid vrijwilliger: HOZO is ervoor verantwoordelijk dat de taken veilig en verantwoord worden uitgevoerd en is aansprakelijk voor de activiteiten en handelingen die door de vrijwilliger worden uitgevoerd. Een vrijwilliger moet altijd direct kunnen terugvallen op een medewerker van HOZO 

Hoe ondersteunt HOZO?

Zijn er trainingen of cursussen beschikbaar voor naasten/ vrijwilligers?

Onze medewerkers staan klaar om je te begeleiden! Je krijgt de kans om mee te kijken, vragen te stellen en onder begeleiding een paar keer mee te lopen. Zo voel je je snel zeker in je rol en kun je op een fijne manier bijdragen aan de zorg voor onze bewoners. 

Hoe kan ik als familielid worden ondersteunt door HOZO in de ondersteuning van zorg?

HOZO biedt ondersteuning aan mantelzorgers/naasten door hen te betrekken bij de zorg, vanaf de intake tot de uitvoering van de zorgverlening. Daarnaast kan HOZO voorzien van informatie, advies en emotionele steun. 

Wat als een cliënt geen netwerk heeft?

Er is veel mogelijk, er kan namelijk een huisbezoek gedaan worden door medewerkers van het Stekkie of buurtbewoners om te ondersteunen in het netwerk. Iedereen is welkom op onze laagdrempelige ontmoetingsplek het.stekkie@hozo.nl. Georganiseerd door de buurt. 

Contact*

*Niet bestemd voor Open Eettafel en Avondrestaurant reserveringen. Daarvoor graag bellen naar of langskomen bij de receptie/gastvrouwen.

HOZO | Garbialaan 3 | 2182 LA Hillegom

0252 576 500